top of page
  • Writer's pictureAmit Barkan

בתי זיקוק – "טיפול זוגי", פרק 2

Updated: Dec 11, 2021

למה בחרתי דווקא אותו?

בפרק השני, המטפלת בתכנית, הפסיכולוגית שרון ברעם וולובסקי, ממשיכה את הקו שהתחילה בפרק הראשון – הבנת החוזה הראשוני בין בני הזוג. היא לוקחת את הזוגות להתחלה, כיצד הכירו, מה אהבו אחת אצל השני. הרבה זוגות שבאים לטיפול זוגי, מצהירים כבר בהתחלה שאין להם כח עכשיו לחזור לעבר ו"לחפור" על זה. אפשר להבין את עייפות החומר מה"חפירות" על כך בתוכניות הריאליטי על זוגיות. עם זאת, כפי שאמרה וולובסקי בפרק הראשון, אי אפשר להבין באמת את המשבר הנוכחי, מבלי להבין את העסקה הראשונית של הזוג ומה השתנה בדרך.

כשהמטפלת שואלת את רינת מה גרם לה להסכים להתחתן עם עמנואל אחרי 3 חודשים של היכרות, רינת עונה "משהו חיבר...ורציתי את זה". לזה וולובסקי עונה: "את לא יכולה להסתובב בעולם בלי לדעת למה בחרת". אהבתי מאוד את התגובה שלה כי לא להבין למה בחרנו, זה להסתובב בעולם כמו עץ בלי שורשים. כל סופה קטנה, יכולה להעיף אותו. כל סופה קטנה, יכולה לטלטל ולערער את הזוגיות.

ההתעסקות בבחירה היא חשובה בעיני כי יש פה גם מימד של לקיחת אחריות אישית. אני מתלוננת שהוא כל הזמן בעבודה וחוזר מאוחר, אבל בחרתי אותו בהתחלה כי אהבתי שהוא שאפתן וטוטלי. אני מאוכזבת שהוא לא יוזם ומפתיע, אבל בחרתי בו כי הוא מתוכנן ומסודר. הבנת העסקה הזוגית הראשונית מאפשרת לנו לתאם את הציפיות.

אליה וקוץ בה

בפרק עלתה בבירור דינמיקה די נפוצה בטיפול - התכונה המרכזית שמשכה אותנו לבן הזוג בהתחלה, מתהפכת עלינו. ניקח לדוגמא שוב את הזוג - רינת ועמנואל. רינת בחרה את עמנואל כי הוא ייצג משהו הפוך מהמשפחה שלה, הוא הביא רגש, חום ופתיחות, שחסרו לה אצלה. היום, כשהם רבים, כשהוא כועס, זה מבהיל אותה והיא מתנתקת. עמנואל בחר ברינת כי הייתה "קולית" כזו. היום הכעס שלו הוא על כך ש"היא לא מרגישה". בעצם לכל תכונה שאנחנו אוהבים בשני יש 2 קצוות. בחלקים מסוימים זה מתאים לנו ובחלקים שפחות, זה יכול להטריף אותנו. העבודה בטיפול היא קודם כל להבין את הפערים, להבין איזה שרירים חלשים צריך כל אחד לחזק או לפתח ולנסות לאזן בין הקצוות.

שיעורי בית

תרגיל פשוט (יחסית) לחשיפת העסקה הזוגית הראשונית שלכם:

1. רשום\רישמי 3 תכונות מרכזיות שמשכו אותך אצל בן הזוג בהתחלה.

2. כאשר זה כתוב מול העיניים, אפשר לראות לפעמים, האם זו תכונה שחסרה לי ולכן בחרתי מישהו שישלים אותה. או תכונה שדומה לשלי אבל יש לה ביטוי אחר.

אני אשים את העסקה הזוגית שלי ושל אודי לדוגמה.

מי שרוצה לשתף כאן בעסקה הזוגית שלו (ומה הוא\היא גילתה בעקבות כך), באהבה.





188 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page